2024-07-31

10. évfordulója a HTTYD-nek (nálam) + Bejelentés


Pontosan ezen a napon kereken 10 éve, hogy először láttam teljes terjedelmében a HTTYD 1-et és ezt követően elkezdődjön egy új fejezet az életemben. Nem túlzok! Ezt a jeles napot valóban új időszámításnak veszem. Volt a HTTYD előtti korszak és az utána lévő! Igen... Ennyire nagy hatással volt rám ez a csodálatos animációs film! Habár nem ma volt, még ma is tisztán emlékszem szinte mindenre. 

Ebben a bejegyzésben kicsit nosztalgiáznék és sztorizgatnék, milyen főbb élményekkel lettem gazdagabb az elmúlt 10 évben és milyen hatással volt/van az életemre a HTTYD világa.

Ha kíváncsi vagy a történtekre, kattints a "Tovább a bejegyzésre".


Ahogy mindig, kezdjük az elején.

Aki olvasgatja a blogom, annak lehet ismerős lesz pár jelesebb esemény és történet, de igyekszem ezeket most jobban kivesézni, mert általában eddig csak érintőlegesen beszéltem róluk. 

Na szóval...

Én mindig is hüllős beállítottságú voltam, amióta az eszemet tudom. Nem volt semmi ami befolyásolt ilyen téren, egyszerűen ilyen voltam mindig. Mondhatni, hogy ez egy velem született dolog. Idővel azonban magam is rájöttem, hogy különbözök az átlag embertől. Ezzel nyilván nem azt akarom mondani, hogy én annyira hűűű de jobb vagyok bárkinél, mert ez önmagában amúgy nem tesz senkit se jobbá vagy rosszabbá, de egy valamit viszont bizony, hogy befolyásol mégpedig azt, hogy más vagy mint a többiek. Nem tudsz azokkal a dolgokkal azonosulni, amikkel egy átlag ember és ez igencsak megnehezít dolgokat, mint például a szocializálódást... És itt jön képbe az emberi társadalom. Ha csak nem akarsz egy elmegyógy intézetbe kerülni, valahogy meg kell próbálni asszimilálódni. Azonban ez elég nehéz egy magamfajtának. Általános suliban nem rejtettem véka alá a hüllős dolgaimat és hogy mennyire odavagyok értük (akkor még főleg a dinókért) és mivel a gyerekek gyerekek, bizony emiatt kiközösítettek és én voltam az osztály bohóca... Mert persze aki csak egy kicsit is különc azzal automatikusan ezt kell tenni és nem esetleg megérteni az ő nézőpontját is... Ahhoz még túl gyerek ez a társadalom. De ami volt elmúlt, viszont emiatt nem kevés mizantrópia alakult ki bennem. Elszegregálódtam a társadalomtól, hogy megkíméljem magam a hasonló "élményektől". Azonban én folytattam azt az utat ami valóban érdekelt és a valódi utamnak tartottam. És milyen jól tettem! Megismertem a belső világomat és kialakítottam a saját kultúrámat ilyen téren. Nagyon sok időbe telt, de legalább elmondhatom magamról, hogy úgy ismerem magam, mint a tenyeremet. Visszanézve most már tudom mi miért történt és kellett megtörténnie és hogy valóban ennek így is kellett lennie. Minden okkal történt és nem véletlenül!

Sajnos sokan nem kezdik el időben ezt az öndiagnosztikát és fiatal felnőtt korukban tele lesznek kétségekkel és bizonytalansággal, mert nem hogy a világot, de még önmagukat se ismerik!

Na de... Hogy mi köze ehhez a HTTYD-hez? Nagyon is sok! Ahogy láthatod, nem én választottam, hogy sárkányos legyek én mindig is az voltam! Ha sajnos külsőleg nem is, de belül mindenképp!

Miután nagyjából összeállt a kép (ez nagyjából 2013 környékén lehetett) minden ment a maga útján. Azonban egy idő után elkezdtem elérni a határaimat érzelmi téren. Egy falat éreztem, amit sehogy sem tudtam áttörni. Ha olvasgattad a posztjaimat szerintem már tudod mit értek ez alatt. Majd idővel betudtam annak, hogy elértem a végállomást és innentől ez csak stagnálni fog. Mindent megtapasztaltam, most már csak a leejtő jön... A stagnálás valóban eljött, de mire észbe kaptam már 2014-et írtunk. És bár nem hittem volna, de ez volt az az év, ami gyökeres változásokat hozott!
2014 június 15.-én megláttam a HTTYD 2 trailerét, ami elkezdte felébreszteni a kíváncsiságomat a HTTYD iránt. Majd eljött július 31.-e amikor is megnéztem az első filmet egész terjedelmében... A többi már történelem, de írtam is egy kimerítő posztot az eseményről, amit ha szeretnél elolvasni, megtehetsz, ha rákattintasz erre a linkre. (Külön fülön nyílik meg). Ha még nem olvastad, akkor ez egy remek alkalom is, mert a továbbiakban az ott leírtakban lévő dolgokat vinném tovább.

Nos... Mint ahogy a posztban is írtam, az első film óriási hatással volt rám! A figyelmem és az érdeklődésem nagyon hamar csak a HTTYD-re terelődött és fókuszálódott. Számomra ez nem egy tömeg film egy felszínes világgal és karakterekkel, hanem épp ellenkezőleg! Egy nagyon is érdekes, komplex és egyedi világa van! Az üzenete is mélyen elgondolkodtató. És főleg utóbbi volt az ami elindított egy olyan úton ami végül odaáig vezetett, hogy lebontsak egy falat amit addig próbáltam foggal-körömmel védeni és építeni.

Ha már a karakterek. Nos ezt se nagyon veséztem ki eddig nagyon, pedig nem ártana itt is tisztázni.

Az első filmes Hablaty egy az egyben az általános sulis énemre emlékeztet! Ugyan azt a bánásmódot kaptam mint ő a Huligán törzs többi tagjától. Igazi barátai neki se voltak és nem is hitte, hogy valaha lesznek. Ezzel totál én is így voltam! Milyen ironikus, hogy az első igazi barátja viszont nem is egy ember volt, hanem egy sárkány. Ez is elég sokat elmond... Fogatlannal való barátkozása viszont ráébresztette, hogy nem saját magával baj, mert vele viszont annál jobb cimborák lettek. Csak neki nem a szokásos módon kellett megtalálnia azt a társaságot aki valóban neki való. Ő valóban más volt mint a többiek, és itt hoznám fel az egyik legfontosabb idézetet a filmből, ami Bélhangos mondott az elején: "Soha ne akarj az lenni, ami nem vagy!" 

És ez mennyire igaz! Rengeteg gondolkoztam ezen a kijelentésen és rájöttem, hogy addig mindent csináltam ami nem voltam és szinte semmit amit meg tényleg úgy igazán szerettem volna vagy válni olyanná. Szóval igen, az a nagybetűs ÜZENET.

És persze ott van drága Fogatlan is! No igen... Ha valaki, valóban Ő tette bennem a legnagyobb benyomást! De miért is? Nos hát... Mint azt említettem, én mindig is a hüllőszerű karakterekkel tudtam a legjobban azonosulni. Fogalmazhatnék úgy is, hogy a lényem valóban hüllő. (Nem, ezt nem én találtam ki vagy meséltem be magamnak, ez egy tény. 25 év tapasztalata van mögöttem, és eddig minden jel erre mutatott). Nos, Fogatlan nálam igencsak kimeríti a hüllő fogalmát! Mindennel rendelkezik amivel kell, mind külsőleg és belsőleg is! (Ezért is tartom inzultálónak amikor valaki lemacskázza őt... -.- Ez olyan mintha Einsteinre mondaná valaki, hogy egy emberszabású... pfff.) Habár utólag visszagondolva valóban őt teremtette nekem a sors vagy a végzet, de az elején persze még csak a jelei voltak meg. Nagyon rossz kimondani, de valóban én tartottam a távolságot tőle és nem fordítva. De ezt sem azért mert nem volt számomra szimpatikus, mert bizony, hogy az volt már az elejétől kezdve, csak féltem, hogy a sorozatban csinál valamit amivel nagyon nem fogok majd kibékülni és akkor annál nagyobbat fogok csalódni benne és ez az amit valóban nem akartam! De persze Fogatlan ott is hozta a formáját és részről részre lenyűgözött. Végül abszolút meggyőzött, hogy bízhatok benne és ő az aki sose fog nekem csalódást okozni! És igen itt kezdődött a határaim átlépése. Ő tovább ment mint az előző két karakterem és pont emiatt, mert ő vele teljes mértékben tudtam azonosulni, minden téren! Elképesztően gyönyörű és jóképű, a személyiségéről nem is beszélve! Komplex, mély, egyedi, különleges és rejtélyes. Fogatlan egy hihetetlenül érdekes, lenyűgöző és csodálatos sárkány!

És itt hoznék fel ismét egy nagyon fontos idézetet a filmből. "Ránéztem és magamat láttam." Na ez! Fogatlan tökéletesen leírja a belső hüllős énem! Mindent ami valójában lakozik bennem! Ezért is tudok vele ennyire azonosulni és érzem annyira közel magamhoz! Fogatlan a lényemig hatolt és ott is tette a legnagyobb befolyását! Nagyon sok mindenben meggyőzött, amiben addig bizonytalan voltam. Ő volt a mentorom ilyen téren és persze a mai napig az. Valahogy mindig tud újat mutatni, még ennyi idő után is! Ez most nagyon furcsán hangozhat egy átlag embernek, de ez olyan mint amikor valaki talál egy olyan embert, aki minden kérdésére megadja a pontos választ. Valami ilyesmi. Nekem ember ebben nem is nagyon tudott volna segíteni, szal... És igen, itt jött képbe a fandom...

Nos... Ez volt a másik ami számomra újdonság volt. Az előző karaktereim akik elérték nálam a 2. szintet olyan alkotásokban szerepeltek, amiknek jóformán nem is volt fandomja (ha volt is, azóta már rég feloszlott vagy pár fő tartotta életben.) Itt más volt a helyzet. Azonban az első nagyobb rajongó tábor amelyre rátaláltam a Berk's Grapevine volt. Igazság szerint ennél jobbat nem is találhattam volna! Ott szembesültem először igazi HTTYD megszállottakkal! Amikor először néztem szét az oldalon és láttam azt a szintű rajongást amit ott jó páran képviseltek... nagyon hamar, nagyon elszégyelltem magam! Nagyon-nagyon messzire elmentek, ha HTTYD-ről volt szó! A minőségére se volt panasz! Nem voltak trollok, perverz állatok, meg minden olyan bomlasztó entitás, akik nem voltak valók egy igazi fandomba. Ha volt is ilyen, a fandom elég hamar kivetette magából! Ahhh igen. A régi szép idők! Az volt valóban az aranykor! (kb. 2010-2017) A 2014 előtti négy évet csak feltételezem, de akkor is szép számmal voltak már megszállottak és a munkájuk és odaadásuk se volt semmi! Én ott nevelkedtem és az ott tapasztaltakkal tudok a mai napig is a legjobban rezonálni. Ott még volt tisztelet, hűség, becsület és elhivatottság! Hát igen... Valahol bárcsak még mindig így lenne, de sajnos mára már nem ez a helyzet...

Az elején nem is mertem interaktálni a fandommal, inkább csak lurkingoltam. De aztán megtört a jég és nem akartam kimaradni. 2016. február 29-én végül beírtam az első kommentem az egyik poszt Disqus-ba (ott még azt használták) és kisvártatva nem kis meglepetésemre, az egyik főadmin (IcelandicEel) köszöntött! Köpni-nyelni nem tudtam! Szó szerint le voltam sokkolva, hogy az egyik legnagyobb tiszteletben álló megszállott köszöntött (Hictooth mellett) és fogadott be a fandomba! A mindenit! Nagyon-nagyon megtisztelő volt! Persze azon voltam, hogy én is hozzátegyek a fandomhoz és építsem azt, és ez is volt az egyik főindok, miért is fogtam bele utána a projektjeimbe! 2-3 éven keresztül más se néztem csak a Grapevine-t és az ott lévő igazi megszállottak blogjait, podcastjait, írásait. Éjjel-nappal csak a HTTYD és semmi más!

Azonban semmi sem tarthat örökké... Egy idő után, a fandom sajnos elkezdett szétbomlani és a minőségéből is veszíteni. *Sóhaj*... Egyre ritkábban érkeztek posztok és néhány tag is kezdett eltűnni. A másik probléma, hogy egy (azaz: 1) magyar rajongó se volt, pedig bárcsak... Ez volt 2017 körül, és emiatt alakult ki az egyik belső konfliktusom. Elkezdett zavarni, hogy a HTTYD mániámról és a sárkányos énemről senki nem tudott. Ez a 15 évnyi tabuzásnak volt köszönhető. És ez tényleg nagyon súlyos volt! Valóban kezdtem megőrülni (itt lehet ezt szó szerint értelmezni(!) és majdnem az életembe is került!) Kellett valaki akivel meg tudnám osztani a gondolataimat és persze személyesen. Egy őszinte reakció sokkal többet mond és jelent, mint egy szöveges üzenet ugyebár. Nagy nehezen találtam egy magyar rajongót, de később bebizonyosodott róla, hogy valójában sose volt az, és később még jól bele is rúgott a HTTYD-be egy újdonsült barátjával közösen, és gyalázzák saját kedvtelésükből még most is. Ami még rosszabb, hogy másokat is erre ösztönöznek, szóval... De inkább nem akarok erről beszélni. A mai napig fájó eset...

2018 körül, a fandom se volt már a régi. Imposztor, imposztor hátán. Az igazi hű megszállottak is inkább elhagyták a süllyedő hajót, amit valahol értek is, mert olyan valaki akinek fontos a HTTYD csak fájdalomra lelt a Grapevine üzenőfalain. Általános témák, small-talk, "ki mit reggelizett" fajta diszkurzusok és a filmekkel kapcsolatosan nagyon méltatlan vélemények és hozzászólások tarkították azt, így egy idő után már én sem bírtam nézni mivé vált... Inkább a szép idők emléke éljen bennem, mint ez...

A harmadik film megjelenésekor ismét beindult a fandom, de tudtam, hogy főleg csak a normiek és imposztorok hada fog fogadni, ezért abba nem is merültem bele. Ráadásul a 3. filmmel nekem is voltak bajaim, (nem is kevés) így nem akartam látni ahogy darabokra szedik, (meg egymást) a rajongók. Ezért inkább a remeteséget választottam ismét. Elkezdtem unboxing videókat készíteni, valamint a saját projektekkel foglalkozni. A fandom számomra már nem volt fandom, legfeljebb egy közösség, így az interaktálást is befejeztem részemről.

2022-ben szerencsére a sors viszont összehozott egy német megszállottal, (nevezzük Kelvinnek) aki még a régi értékeket képviselte és a mai napig képvisel! Ő is sárkány belül mint én! Ő volt az első ilyen akivel először találkoztam. Tehát nem én őrültem meg, valóban vannak rajtam kívül még, csak nagyon ritkák. Hozzátenném, itt most nem egy átlag kis wannabee-ről beszélek vagy egy imposztorról, hanem egy igazi vérbeli sárkányról! Ugyanazon ment át mint én! Hagytam, hogy nála is természetesen menjen végig a folyamat és emiatt nem is befolyásoltam semmiben. Ráadásul rendkívül intelligens és érzelmileg is mély! Szóval van remény! Rengeteg tartalmas beszélgetés után, őt valóban elismertem igazi Éjfúriának! Sokat bizonyított és méltó is rá!

De aztán történt még egy csoda! 2023 december 20-án megismerkedtem Toothless-el! Már írtam róla a koncertes posztban és a katalógusban, de szeretném itt is megemlíteni őt. Egy Facebook csoportban ismerkedtünk meg, és amit láttam róla, no hát igen... Egyértelmű volt számomra, hogy ő is legalább akkora megszállott mint én és nem is egy jelét adta annak, hogy neki is mennyire sokat jelent a HTTYD és persze Fogatlan! Ő ráadásul magyar is! Az egyetlen gond, hogy elég messze lakunk egymástól, de persze mindig megoldjuk, hogy egy hétvégére találkozzunk. Igazi hű megszállott a legjavából! Ő is egy igazi vérbeli sárkány, pontosabban Éjfúria! Nagyon sokan példát is vehetnének róla! Bárcsak a rajongók is ezt az irány képviselnék ahelyett, hogyan tudják még jobban meggyalázni vagy nevetség tárgyává tenni "rajongásuk" tárgyát... Remélem aki tud olvasni a sorok között az magára ismer!

De visszatérve. Ők ketten azok a személyek akikre mindig is vágytam! Toothless igaz örök barátom lett és minden téren kimeríti a megszállott fogalmát! Persze nem csak a HTTYD-s dolgok miatt, mert az alapszemélyisége is olyan amivel nagyon tudok rezonálni! (És mellesleg igencsak emlékeztet Fogatlanéra!)

Szóval dióhéjban ezek történtek az elmúlt évtizedben HTTYD fronton. Ez persze egy nagyon lezanzásított sűrítmény, mert rengeteg minden kimaradt, de ha a legemlékezetesebbekből kéne válogatnom, akkor ezeket emelnem ki külön!

A mai napig teljesen oda vagyok Fogatlanért és a HTTYD-ért, és ez nem is fog változni azt garantálom! Habár a blogot mostanában elhanyagoltam, ennek számos oka volt. Egyik az, hogy nálam a HTTYD-s projektek, szenvedély projektek! Nem tudom sorozatgyártani őket. Nem is tenném, mert azzal a varázsát ölném meg. Amikor viszont kedvem támad, akkor csinálom és haladok is velük! Így is azért volt pár az elmúlt időszakban, de azokból nem készítettem posztot, mert főleg csak javítások voltak.

Azonban van itt valami ami nem csak javítás lesz, hanem egy vadi új projekt! (Micsoda átkötés!)

Ezen a projekten már gondolkoztam egy ideje, de ez egy remek alkalom, hogy végre neki is kezdjek és érzem is, hogy eljött az ideje, hogy meg is tegyem az első lépést! Mivel nem igazán olvasgatják a blogom (ejnye-bejnye) nem fogok barkóbáztatni, hogy írjátok meg kommentbe vajon mi lehet, így inkább beavatok mindenkit most.

Egy ideje elkezdtem szemezgetni az Unity szerkesztővel. Hasonló mint az Unreal Engine, csak kevésbé van túlbonyolítva és sokkal letisztultabb is. Habár ez sem egyszerű! Mivel eddig nem nagyon volt tapasztalatom vele, így a kezdeti bénázás szinte garantált! Aki szereti olvasgatni a buktáimat azok már csak emiatt is előre örülhetnek! Még jobban, ha mellette HTTYD rajongók is, ugyanis nem mást fogok megalkotni, mint a Medencét! 

"No de NightFury! Ezt egyszer már megcsináltad az Unreal Tournament 3-ban!" Vethetnéd fel jogosan, de erre az a válaszom, hogy valóban, de nem VR-ban! Hahaaa! Szóval igen. A következő projektem egy VRChates világ lesz, mégpedig a Medence pontos rekreációja! Be lehet majd járni minden zugát és egy remek hely is lesz a kikapcsolódásra! Nem tudom valaki megcsinálta-e már, (nem mertem megnézni) de ha meg is csinálta az sem érdekel. Ez egy olyan dolog amit meg KELL csináljak punktum! Az Unrealos is elég jól sikerült, de ott főleg a technikai limitációk szóltak közbe. (Akkoriban a GeForce 1070 még egy iszonyú jó vidikártyának számított). Még szinte csak elkezdtem az alapokat, így nem nagyon tudok szolgálni képekkel, de annyit megsúgok, hogy az elején nagyon sok hasonlóság lesz az Unrealos verzióval. Ez pusztán azért van, mert az ottani technika nagyon jól bevált és kár változtatni azon, ami működött. Persze így is temérdek munka lesz vele, és beletelik jó pár hónapba mire elkészülök vele, de mivel HTTYD-s projekt és egy nagyon méltó is, ezért tudom hogy megéri! Az elkövetkező posztokban tehát ismét főleg WIP-eket láthattok majd, mert ugyanúgy beavatok mindenkit a részletekbe és hogyan haladok majd a világgal időről időre.

De lassan zárnom kell soraimat, mert különben megint megkapom, hogy túl hosszú lett a posztom. Amiben van igazság, és lehet hogy inkább rövidebbeket kéne írnom gyakrabban... hmm... Még meditálok rajta, hogyan lehetne megoldani, de az elmúlt 10 év alatt tényleg voltak dolgok és sztorik amik önmagukban megérdemelnének egy-egy bejegyzést!

Összegzésként mit is tudnék mondani az elmúlt 10 évről? Hát ami biztos, hogy élménydús volt! Volt benne minden (is).

- Láttam és megtapasztaltam egy csodálatos fandom felemelkedését, aranykorát, majd lassú kínkeserves kimúlását... *Sóhaj* (Grapevine);

- Milyen amikor magával ragad egy világ és egy életre a rabjává tesz (HTTYD);

- Megtaláltam a másik felem, akit valóban nekem szánt a sors és akihez egy életre elköteleztem magam (Fogatlan);

- Rájöttem valójában ki vagyok és mi az ami nem (Hüllős énem);

- Megtapasztalni, milyen igaz és örök barátokra lelni, (Kelvin, Toothless);

- De azt is, milyen amikor elárulnak és szembeköpnek... (Neveket inkább nem írok... Akik magukra ismernek, azok ismerjenek is magukra és gondolkozzanak el mit is tettek és azon is, hogy nehogy egyszer visszanyaljon az a bizonyos fagyi, aztán sírás legyen a vége! "Az árulást sokan szeretik, az árulókat senki.");

- Élni azoknak a szenvedélyeknek, amik valóban érdekelnek és olyan projekteken dolgozni vagy kitűzni célul, amik az elején lehetetlennek tűnnek, de valahogy mégis összejönnek. (Ark-os Fogatlan modom és a HTTYD gyűjteményem).

- És még sorolhatnám sokáig...

Szóval nagyon sok mindent befolyásolt nálam a HTTYD és bizony ez kihatással van a mindennapjaimra is. Ma már nem félek kimutatni a rajongásomat iránta és büszkén vállalom fel a megszállottságom iránta! De persze csak azoknak akiket érdekel. Én továbbra se hittérítek és győzködök senkit, hogy legyen a rajongója, mert ez nem így működik. Viszont arra megkérek mindenkit, hogy ne ártson a HTTYD-nek! Így is romokban van a fandom és sajnos az elmúlt időszakban is inkább csak hideget kapott (igen, arra a rohadt mémre gondolok... Grrrr...) Habár az én szemembe soha sem lesz kevesebb, ez sajnos nem igaz a nem rajongók véleményére és az ilyen káros tartalmak miatt soha senki se fogja komolyan venni, ami elég szomorú, mert ez a film sokkal mélyebb és több annál amilyen fogadatást kap mostanában "köszönhetően" az imposztoroknak! (Hmm... és akkor vajon miért is rühellem a fajtájukat...). Én örökre megszállott leszek az biztos és SOHA nem fogok áttérni a sötét oldalra azt is garantálom! A HTTYD az életem és az is marad ÖRÖKRE!

Indulhat a következő 10 év! Less go!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése